Annonsplattform är det nya från Google

Google är snart en annonsplattform

För cirka en månad sedan så skrev jag ett blogginlägg om att Google mer och mer satsar på betalda annonser än på organiska träffar i serpen (serp betyder Search Engine Results Page, med andra ord den sida där sökresultaten presenteras). Nu idag så läser jag två blogginlägg ifrån bloggen Webbstategi För Alla som handlar om i stort sätt samma ämne, att Google är på väg att bli en annonsplattform.

Google är snart en annonsplattform

Enligt ett av blogginläggen jag läste så är 41 procent av sökningarna på Google annonser. Jag har ingen historisk siffra men jag förmodar att det är en siffra som har ökat de senaste åren. Jag vet i alla fall att antalet annonser i förhållande till organiska träffar har ökat så begreppet annonsplattform känns mer och mer lockande att säga när det gäller Google än att säga att det är en ren sökmotor.

Nu har i och för sig Google ändrat förhållandena lite när det gäller betalda annonser och tagit bort de flesta av annonserna ute på högerkanten. De som är borta (jag förmodar att alla är borta) är de vanliga annonserna, sådana som fortfarande finns i det vanliga sökresultatet. Men jag har gjort lit testsökningar och har då sett att det fortfarande finns annonser ute på högerkanten som tillhör Google Shopping.

Jag tror dock fortfarande, trots att det har blivit lite färre betalannonser, att vi snart kommer att få sen en ökning av annonserna igen, vilket då som sagt mer och mer blir att Google går ifrån att vara en sökmotor till att bli en annonsplattform.

Det är i och för sig inte så konstigt. Precis som jag skrev i mitt förra inlägg så tjänar Google inget på SEO men de tjänar på SEM och Google vill precis som alla andra företag tjäna pengar. Detta betyder tror jag (eller är snarare övertygad om) att vi kommer att gå se en svängning inom online-marknadsförning i framtiden.

SEO kommer att vara viktigt, kanske mer viktigt än nu, då det kommer att bli allt tuffare att lyckas i och med att det blir färre organiska sökresultat och därmed ökad konkurrens. Men SEM kommer blir viktigare så ett tips kan ju vara att plugga in lite PPC och liknande.

Foto via VisualHunt

Författare: Anders

Är en Boråsare sedan många år men föddes i halland under det glada 60-talet. Har ett stort intresse av Internet, t.ex. sociala medier och främst Wordpress. Uppskattar också en bra TV-serie och att läsa en bra bok då och då.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *