Checklista för Wordpress

Checklista för mina inlägg i WordPress

Jag har skrivit många hundra inlägg i olika installationer av WordPress genom åren. Det har gjort att jag har samlat på mig en hel del små punkter som är värda att ha i åtanke när man skriver ett inlägg och för all del även vanliga sidor. Man kan säga att dessa punkter kan vara lite av en checklista som man kan tänka på när man skriver.

Lite delvis så bygger dessa punkter på en checklista som Lorelle har publicerat för en tid sedan. Men jag har kryddat upp den med egna tankar och egna erfarenheter kan man säga.

Först på min checklista

Vad skall man då tänka på allra först av allt? Jo, att sätta en rubrik tycker jag. Jag börjar alltid med detta, mest för att det är lätt att glömma bort rubriken annars och gör man det så får man lite extra arbete med inläggets URL (i alla fall om man har rubriken som permalänk, vilket man bör ha). När det gäller rubriken så finns det en del att tänka på. Först och främst så bör man ha ett nyckelord uttänkt innan man börjar skriva sitt inlägg och detta nyckelord skall finnas med i rubriken, så tidigt som möjligt i rubriken, allra helst som första ord. Dessutom så skall man inte ha en rubrik som är allt för kort men inte heller för långt. Omkring 40-50 tecken anses vara lagom.

När man är klar med rubriken så brukar jag först och främst spara. Sen så anger jag en kategori för inlägget och anger också ett eller par etiketter. Därefter så jobbar jag en del med SEO. Jag använder mig av ett plugin ifrån Yoast när det gäller detta. Med detta plugin, förmodar att det fungerar på samma sätt med liknande plugin, så går SEO-arbetet först och främst ut på att skriva en meta deskription.

 

Textinnehållet

När detta är klart så börjar nästa punkt på  min checklista, arbetet med själva textinnehållet. Jag har oftast en plan på vad jag skall skriva om men själva innehållet improviserar jag medans jag skriver. Jag tycker personligen att det blir bättre så, får en mer personlig touch på det hela. Texten i sig skall alltid vara på minst 300 ord men jag försöker alltid komma upp till minst 500 ord. Oftast blir texterna dock betydligt längre och då försöker jag begränsa mig och korta ner lite eller alternativt dela upp inlägget på flera inlägg. Det är aldrig kul att läsa långa inlägg.

Vad finns det då mer på min checklista som är värt att tänka på. Jo, se gärna till att ha länkar till andra sidor i texterna, det är alltid positivt. Ord i fetstil och i kursiv stil är också att föredrar. Vidare är det bra att ha bilder med, mest för att det piffar upp inlägget en hel del men det kan också vara illustrativt för inlägget. Bilderna skall givetvis ha en alternativ text som förklarar vad bilden föreställer.

Dessutom, skriv inte några långa stycken utan dela upp det i mindre, allt för att få texten mer lättläst. På tal om långa textstycken, dela upp texterna med rubriker. Det gör det hela mer lättläst. Se bara till att använd rätt rubriker. Med andra ord, inga H1-rubriker i texterna utan enbart rubriker formaterade som H2 och eventuellt H3.

Slutet på checklistan

Det var det som är viktigast att tänka på när det gäller min checklista. Visst finns det andra saker man skall tänka på men som sagt, detta var det viktigaste.

Den viktigaste punkten tar jag allra sist, något som man måste tänka på ofta – Spara, spara, spara. Det är aldrig kul att förlora något text om något oväntat skulle hända. WordPress sparar automatiskt men gör det manuellt också. Att göra det själv gör att man känner sig extra säker.

Photo credit: whiteafrican via VisualHunt / CC BY

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *