Få besökare att återkomma

Få besökare att återkomma till en webbplats

Sökmotorsoptimering, som jag förr gillade mycket, går enkelt uttryckt ut på att försöka få besökare att hitta till en webbplats. Det är i grunden en form av marknadsförning som går ut på att locka till sig besökare till en webbsida. Men vad skall man egentligen göra för att få besökare att återkomma till en webbplats? För man vill oftast alltid att en besökare ska återkomma när de väl hittat sidan för första gången.

Få besökare att återkomma

För oftast så vill man vill locka tillbaka besökare när de väl en gång har hittat ens webbplats. Visst så kan vanlig enkelt SEO fungera även här, ligger man högt upp på serpen så är chansen stor att en besökare återkommer. Ofta kan besökaren gör en ny sökning på samma nyckelord och då känna igen sidan.

Men det finns ett och annat knep man kan ta till för att få besökare att återkomma till ens sida, knep som inte har med SEO att göra.

Uppdaterat innehåll

Innehållet på en sida är alltid viktigt att tänka på när det gäller att få besökare att återkomma. Det är sällan en sida som är statiskt när det gäller innehåll, alltså som konstant har samma innehåll, är intressant mer än en gång. Det finns självklart ett och annat undantag men generellt sätt så måste en sida uppdateras med jämna mellanrum för att den skall intressera besökare så mycket att de vill återkomma.

Bloggar är bra exempel på detta, en blogg uppdateras (förhoppningsvis) med hyfsat jämna mellanrum och det kan göra att man vill återkomma för att läsa det som skrivs. Har man ett företag vars sida inte uppdateras ofta så är en blogg ett utmärkt verktyg för att hålla sin webbplats intressant för besökare. Lite beroende på vad man har för verksamhet så kan man fylla sin blogg med olika innehåll. Det kan röra sig om allt om nya produkter till varför inte lite kul information om vad som händer på företaget och bland de anställda. Ett bra exempel på det är tidningen Dagens Media. De hade tidigare bloggen Köksveckan. Det var en blogg med lättsamt skvaller med mera om vad som hände på redaktionen. Något liknande kan passa många andra företag.

Trovärdig innehåll

Ett trovärdigt innehåll är viktigt när det gäller att få besökare att återkomma till en webbsida. Ger man ett seriöst intryck så vill troligen besökaren återkomma för att läsa mer. Hämtat man eller inspireras av andra sidor så är det viktigt att skriva detta. En källhänvisning kan öka trovärdigheten väldigt mycket.

Nu finns det ett antal sidor på nätet där trovärdigheten är låg men som har ett stort antal återkommande besökare. Exempel på en sådan sida är den amerikanska skvallersidan TMZ.

Webbshop

Har man en webbshop så är det lättare att få besökare att återkomma. Säljer man bra produkter till ett bra pris så räcker det oftast. Ger man en bra service så är det troligt att de som handlar återkommer för att handla fler gånger. Speciellt om man säljer produkter som man ofta köper och dessutom tar in nya produkter med jämna mellanrum.

Det går också att locka med något erbjudande. Till exempel att när man lägger sin första order så får man ett erbjudande om rabatt vid nästa köp.

Vem ansvar för att få besökare att återkomma?

Vem är det så som har ansvaret för att se till att besökare återkommer? SEO-konsulten skall ju se till att besökare hittar till sidan för första gången. Men denna kan knappast lastas när det gäller ansvaret för att besökare skall återkomma. Det troligare och mest sannolika är att det är den ansvariga för sidan som skall sköta detta jobb. Det är person som ansvarar för att det finns textmaterial på sidan som skall se till att detta material hålls uppdaterat och fräscht.

Foto via Visual Hunt

Lämna en kommentar