Motorväg

Motorväg som bokstavligen delar Borås i två delar

Läste för en tid sedan ett blogginlägg i bloggen Gamla Borås om bygget av den motorväg som går igenom Borås. Den motorväg det handlar om är Riksväg 40 som går mellan Göteborg, via Borås och till slut ända fram till Jönköping. Nu i dagarna så kommer det för övrigt bli motorväg hela sträckan, då den sista biten som ej har varit motorväg (förbi Ulricehamn) nu är klar som fyrfilig väg.

En stad utan motorväg

När jag läste blogginlägget så började jag fundera på hur Borås skulle se ut utan denna motorväg. Om den inte hade byggts eller om den skulle tas bort.

Hur skulle Borås se ut utan denna motorväg? Man får tänka sig två scenario här. Dels att vägen aldrig skulle ha byggts i slutet på 60-talet (det var byggstart 1967). Dels det att man byggde en ny väg runt Borås och helt enkelt tog bort den nuvarande vägen.

Skulle man ta alternativ ett, att vägen aldrig skulle ha byggts så skulle vi troligen ha en annan planlösning på staden idag. För det revs många kvarter, många hus fick lämna plats för denna motorväg. Det var inte bara hus som försvann utan även andra små gator. Nu kanske inte dessa skulle vara kvar än i dag, i alla fall inte husen. Gamla hus rivs och nya byggs upp, så är det ju alltid. Men kvarteren kanske skulle finnas kvar än idag och med dom alla de små gator som försvann.

Skulle det bli som alternativ två, att man skulle bygga en ny motorväg utanför stan och riva den nuvarande så skulle de bli en hel del tomtmark ledigt och det är något som behövs i Borås eftersom det är brist på bostäder och brist på lediga tomter att bygga bostäder på. Så skulle man besluta sig för att riva motorvägen och dra den utanför Borås så skulle man i stället kunna bygga en massa nya bostäder, kontor, skolor med mera. Ett spännande alternativ minst sagt.

Motorväg igenom en stad

För det är ju så idag att man till skillnad mot då när denna motorväg byggdes i stället leder vägen utanför städer. Detta i stället för mitt igenom en stad som man gjorde när vägen byggdes på 60-talet. Nu skulle man inte tänka sig att bygga en stor fyrfilig väg rakt igenom en stad. En väg som delar staden i två delar.
För en tid sedan byggdes en ny väg mellan Viared och Kråkered (i närheten av Kråkered i alla fall). Den byggdes just av den anledningen att få bort lite av trafiken genom Borås och i stället leda den ut från de centrala delarna. Skulle Riksväg 40 byggas idag så är jag snudd på 100 procent säker på att den skulle gå runt Borås. Inte som nu rakt igenom staden.

Det är ju inte bara när det gäller vägar man tänker så. En ny järnväg planeras till och så småningom igenom Borås. Ett av alternativen är att dra järnvägen utanför de allra mest centrala delarna av stan. Kanske mest på grund utav att det inte finns plats för den genom city. Men också för att inte den skall störa allt för mycket.
Så vad tycker jag då om denna motorväg? Tja, den är en naturlig del av staden idag. Det är rätt fint att åka igenom Borås på vägen. När jag gör det så funderar jag ibland på vad folk som åker på denna motorväg får för uppfattning av stan under sin färd.
Men skulle vägen försvinna och i stället dras utanför staden, ja då skulle jag inte sakna denna motorväg, tvärtom.

Letade bland mina foton efter ett kort där Riksväg 40 var med men hittade inget. så det blev en bild ifrån Pixabay i stället, fotat av daveharrhy740.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *