Urler kan vara knepigt

URLer – Hur bygger man bäst upp sådana

Jag har genom åren sett exempel på URLer som kan se rent ut sagt hemska ut. Det kan ibland se helt katastrofalt ut faktiskt och jag har ingen som helst förståelse för hur de som har byggt upp sidorna har tänkt när de göra sidorna. Värst URLer brukar det oftast vara i vissa CMSer men kanske framför allt i webbshoppar.

Olika typer av URLer

Exempel på URLer som kan finnas, till exempel på en webbshopp kan vara något i stil med detta:

http://www.domännamn.se/shop/produkter/klader/herr/skjortor/artnr_1234356

Jag har sett värre URLer än sådana men detta men detta är ett bra exempel på hur det kan se ut. Vill man se ett skrämmande praktexemplar på en dålig URL så är det bara att ta valfritt plagg hos Ellos, till exempel denna skjorta:

http://www.ellos.se/ahkka/skjorta-eret-m-padded-shirt/488422?N=1z141n1Z1z13yz8Z1z141ll&Ns=RankValue7|1&Nao=0&selArt=545216&pr=0C1B2S3T

Jämför man denna med det exemplet jag skrev först så är det första snudd på bra. Även om det skulle gå att korta ner den betydligt och istället ha något i stil med:

http://www.domännamn.se/klader/herr/artnr_1234356

Mina egna URLer

Jag är inte alltid själv så bra på att skriva URL:er, det skall jag villigt erkänna. Men jag försöker bättra mig så mycket jag kan. WordPress i sig är från grunden kanske inte så bra på URLer men det går att få till bättre enkel, bara att gå till Insällningar > Permalänkar  och ändra till http://www.domannamn.se/%postname%/ i stället för att använda det förvalda http://www.domannamn.se/?p=123.

Använder man sig inte av WordPress (eller annan CMS) utan själv gör sina sidor så skall man se till att ha URLer som beskriver vad sidan innehåller i klartext och man skall inte heller har för långa URLer (detta är jag själv dålig på).

Till exempel, har man en produktsida så kan en bra URL vara http://www.mindoman.se/produkter och inte exempelvis http://www.mindoman.se/prodsid eller .

Nu finns det många CMS:er och webbshoppar som gör urusla URLer och som man inte kan påverka. Detta är riktigt synd eftersom ingen vinner på sådana adress. Ur ett kundperspektiv så kan det vara svårt för kunden att hitta rätt om man inte har sparat sidan som bokmärke. Hur ett SEO-perspektiv så gynnar det definitivt inte rankingen när man har svåra, långa och krångliga URL:er.

Detta inlägg fick jag inspiration av ifrån ett blogginlägg hos Yoast.

Lämna en kommentar